Wednesday, July 6, 2011

RuTiN HaRi iNi... MaLu???

Salam... ^_^

Alhamdulillah, bertemu lg kita dlm ruangan blog ini.. Bersyukur pd Allah yg masih memberikan aku nikmat nyawa untuk meneruskan hidup di dunia yg fana ni..Nikmat iman dan islam, semoga ia tetap bercambah di hatiku.. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, serta sahabat dan keluarga baginda.. Seperti biasa, rutin hidupku di IPG bermula jam 6.30 pagi.. aku bgn dan bersolat subuh.. Aku ada penyakit susah nk bgun tdo awl, huhu..sdih bila diingat blk.. kebiasaannya, aku akan terjaga jam 5.15- 5.30 pg..tp aku trus smbung tdo sdangkan kalo aku mndi waktu tu, aku bleh sembahyang di awal waktu...mungkin syaitan menghasutku supaya sambung je tdo, subuh lmbat lg, bla bla bla... mungkin aku patot jadikan azam baru dlm hidupku, iaitu bangun SEBELUM jam 6.00 pg! awanis, u can do it! n u hav to do dat! sbb org ckp, bgun awl pg, murah rezeki..

Ok, hari ni aku nk berkongsi tentang apa yg aku pelajari hr ni.. 
Jam 8 pg, aku ada kelas Tutorial, iaitu perjumpaan bersama mentor, Pn Site Hadijah. Biasanye, klas kiteorg sempoi je, bt kt kafe smbil makan2, mnum2.. yg kelakarnya, pd mulanya aku berniat puasa hari ni..tp, mungkin iman ku x kuat, tmbah2 lg nmpak ayam goreng berempah bru masak, aku bt keputusan berbuka..hi3... xbaek btol aku ni, ksian Shera puasa sorg2... ^^, hehe, maaf ye shera.. emm, td, puan cdangkan kita kuar jln2 same2..wah, syoknya, hrap jadilah ye.. tp cdagnnye pegi LANGKAWI?? mak oii, jauh jgk tu, dan nk pkai duet byk gak tu..hurmm, mgkin perlu dipertimbangkan semula..
 Kemudian, pkul 9-11, sepatotnya ada klas LDS dkt dwn Tun Teja, tp lecturer xdpat msuk coz ada hal.. jd, aku isi masa lapang tu, buat soalan Social Studies, topic politic..haha, tp xsiap pon jgk.. Next, kiteorg perlu hadiri ceramah sempena festival sains berkaitan NUKLEAR... wah, bunyi mcm nk bg propaganda je, supaya kami sokong pembinaan loji nuklear di malaysia.. pape pon, aku rasa benda ni ada pro n cons nye... Sama2lah kita berdoa agar M'sia mbuat keputusan yg terbaek berkaitan hal ni..
"Malu tidak datang, kecuali untuk kebaikan" Maksud ayat di atas..
Renung2kan..
Then, kami ada klas IE (Islamic Education) di bangunan Anjung Hikmah.. Hari ni, kami belajar 3 topics iaitu sifat MALU, PENYAYANG n  BERBAKTI KEPADA IBU BAPA... kumpulan aku bentang tajuk PENYAYANG... hurmm, menarik jgk klas hr ni.. aku plg suka topik malu.. aku rasa kdg2 aku ni malu tak bertempat.. malu nk b'soal jwab pasal pelajaran, malu nk bercakap di hadapan klas n mcm2 lg.. tp aku x t'fikir plak malu ble buat dosa.. contohnya, kdg2 kita akn cuba melakukan yg t'baek bila di hadapan org laen,  sbg contoh solat di awal waktu, tp apabila bersendirian, kita buat sambil lewa je, sdgkan Allah mencatat amalan kita bila2 je, di mana2 pon kita berada.. bagi aku, pelajaran ni sgt bermakna, aku b'harap dpt berubah agar dpt menjd yg T'BAEK di hadapan Allah kelak..huhu.. 

Tiba2 aku nk brckap psal elaun yg blom kuar lg ni..haha, sume org dh risau ni.. dh mcm cacing kepanasan, sume dok sibuk catu makanan je.. Ntahlah, aku tak fikir mana, mungkin sbb aku masih ada simpanan dlm bank..tp aku xbleh la boross sgt kn.. tp yg pasti aku dh fikir apa yg nk dbeli ble dpat elaun 6t..hehe..tgk! aku sndiri xsbar2 nk dapat elaun..hehe.,. aku ingt nk beli dkwat printer, black and colour serta sbuah novel "Gelora" karya Ma Lee Chus Wan.. agak2, aku akn belanja lebih kurang RM 150 kot... hurmm, byk tu.. bukan tu sje, aku jgk b'cadang nk blk kg pd akhir blan 7 ni..rindu sama famili dong! hehe.. jd, kena b'jimat lg r..
Ok la, aku rasa dh pnjg lebar aku berucap ni kn?ha3.. aku off keyboard dulu ye.. (^_^)

P/S: Tghri td, aku bt pemeriksaan ksihatan sempena Festival Sains.. Alhamdulillah, BMI aku masih normal, tp rasa cm perlu trunkan berat lg kot... n tekanan darah pon  ok je. (: Esok, 7/7/2011 akn diadakan program derma darah.. aku harap sgt dpat derma pd kali ni.. thun lepas aku xdpat derma koz haemoglobin dlm darah aku rendah..about 11. 5 kot.. Tlg doakan aku yek.. k, Papaii

No comments:

Post a Comment

TQ