Monday, December 12, 2011

Tangan Panjang Ada Kelebihannya...

Assalamualaikum WBT.. 12.12.2011

Ada satu kisah di sini yang ingin aku kongsi.  
"Tangan panjang ada kelebihannya".
Jangan salah faham ye, bukan panjang tangan @ suka mencuri..hehe..
Nak dijadikan cerita, aku selalu ada masalah bila nak beli baju dan blouse.
Biasanya, lengan baju yang aku pilih agak singkat.Yelah, aku punya tangan extra panjang. Jarang sekali ada baju blouse yang menepati saiz aku..
Jadi, aku selalu mengeluh, "Kenapa tangan aku panjang? Kenapa aku takde saiz yang muat? Kenapa aku tak boleh beli blouse tu?"
Baru- baru ini, terbukti tangan yang panjang ni ada kelebihannya.
Alkisah, waktu tu Maghrib, cuaca agak gelap sebab musim hujan. Adik- adik aku dan ibu ada kat luar rumah, tengah berkumpul kat pagar. Aku dapat tau yang salah seekor kucing Nurul, (Jessica) terkeluar dari pagar rumah aku. Tak taulah macam mana kucing tu muat keluar dari pagar kawat duri tu. Adik aku cuba nak selamatkan dia guna penyapu tapi failed. Lepas tu, aku keluarkan satu idea. Suruh adik aku ambil kucing guna jaring mengail ayah aku, tapi still gagal sebab tak sampai. Kucing tu pulak makin jauh dari pagar tu. Kami mula putus asa. Tiba- tiba, ibu aku panggil aku suruh cuba. Ibu cakap kucing tu datang semula dekat- dekat dengan pagar tu. Alhamdulillah, aku berjaya selamatkan dia, bila aku letakkan jaring tu, dia masuk cepat- cepat..Syukur!! Dalam hati terdetik, "Untung jugak tangan panjang ni..hehe" 

Maka, moral of the story, sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.. jangan pertikaikan kurniaan Allah.. (^_^)

Sekian, Wassalam..


No comments:

Post a Comment

TQ